Onze verkeersvlieger opleiding bestaat uit 6 fases. Na elke fase ontvang je een brevet, certificaat of een bevoegdverklaring. Zo heb je na elke fase iets tastbaars in handen.

Alvorens je aan de opleiding begint, dien je een vliegmedische keuring klasse 1 te ondergaan. Wij werken samen met AEC medicals, een keuringinstituut wat is gevestigd op Breda Airport en een gecertificeerd centrum is dat alle vliegmedische keuringen mag verrichten. AEC beschikt tevens over een NEN en ISO 9001-2000 certificaat. Wil u een afspraak maken voor een medische keuring of heeft u een vraag hierover, neem dan contact met hen op via: info@aecmedicals.nl.

Daarna volgen de onderstaande fases:

  • Fase 1 PPL (Private Pilot Licence)
  • Fase 2 Theorie ATPL (Airline Transport Pilot Licence) en ervaringsuren vliegen
  • Fase 3 IR (Instrument Rating)
  • Fase 4 CPL (Commercial Pilot Licence)
  • Fase 5 ME (Multi Engine)
  • Fase 6 MCC (Multi Crew Cooperation)

Na elke fase ontvang je het daarbij behorende officiële bewijs. Dit kan een brevet, een certificaat of een bevoegdverklaring zijn. Na elke fase heb je dus echt iets tastbaars in handen.

Fase 1: PPL (Private Pilot Licence)

In deze fase word je opgeleid voor het sportvliegbrevet, zowel theoretisch als praktisch. Na afloop van deze fase ontvang je het PPL-brevet en mag je al zelfstandig internationale vluchten gaan uitvoeren.

Fase 2: Theorie ATPL (Airline Transport Pilot Licence)

Deze fase omvat de theorie voor het ATPL. Daarvoor werken wij samen met Orbit Groundschool. Ook zij zijn een ATO gecertificeerde school, gespecialiseerd in theorieopleidingen voor vliegbrevetten. De opleiding is opgesplitst in 2 modules, beiden geheel te volgen via distance learning op je laptop. Daarnaast ga je 2x een week naar Arnhem om daar klassikaal examentraining te volgen.

Wij vinden het van belang dat je gedurende de periode waarin je met de theorie bezig bent, het gevoel met het praktijkvliegen behoudt en dat bereik je door het ervaringsurenpakket. Je gaat, met je medestudenten, zelfstandig vluchten maken naar buitenlandse vliegvelden. De vluchtvoorbereiding komt uitgebreid aan bod en ook je eigen initiatief zal ongetwijfeld diverse malen op de proef worden gesteld. Dit alles geschiedt onder begeleiding van de instructeurs.

Fase 3: IR (Instrument Rating)

In fase 3 ga je door met je Instrument Rating. Hierbij leer je de aanvlieg- en vertrekprocedures van vliegvelden en het navigeren in minder goede weersomstandigheden. Kortom, vliegen op je instrumenten i.p.v. op zicht. Na afloop van deze fase ontvang je de aantekening IR in je PPL-brevet.

Fase 4: CPL (Commercial Pilot Licence)

Dit is een kleine, maar belangrijke stap binnen de opleiding. Hier leer je het vliegen te perfectioneren, de toelaatbare marges worden kleiner. Je gaat vliegen op een complex vliegtuig. Hierbij word je een beroepsmentaliteit aangemeten: Niet denken maar zeker weten! Na deze fase ontvang je het CPL-brevet en mag je dus tegen betaling vluchten uitvoeren bij een commercieel bedrijf.

Fase 5: ME (Multi Engine)

Tijdens de gehele opleiding heb je gevlogen op éénmotorige vliegtuigen. Nu gaan we je leren om op een tweemotorig vliegtuig te vliegen, de zogenaamde Multi Engine (ME) bevoegdheid. Dit is ter voorbereiding op de grote airliners zoals Boeing, Airbus e.a. Na afloop van deze fase ontvang je de ME-aantekening.

Fase 6: MCC (Multi Crew Cooperation)

Eigenlijk heb je tot nu toe het vliegtuig altijd alleen gevlogen. In deze fase leer je hoe je als Captain en Co-Pilot in de cockpit dient samen te werken, dit noemen we het Multi Crew Cooperation. Na afloop ontvang je het MCC-certificaat.

After care

Een baangarantie bestaat niet. Je zult altijd jezelf voor 200% moeten inzetten tijdens sollicitaties. Flight Academy Breda Aviation plaatst haar studenten bij goedaangeschreven vliegmaatschappijen. Zij geven jou, via een op maat gemaakte skill training, dat laatste stukje ondersteuning om opperbest voorbereid de sollicitatieprocedure in te gaan.

En dan ben je volledig ‘ready for take-off’.