Ben Klinkenberg
Afgestudeerd sinds 2008, First Officer bij Emirates.

Mijn naam is Ben Klinkenberg en vlieg voor Emirates Airlines op een Boeing 777. Ik heb mijn beroepsopleiding tot verkeersvlieger afgerond in 2008 na een intensieve 2 jaar vliegen bij Flight Academy Breda. De flexibiliteit, de non-nonsense mentaliteit en het altijd klaarstaan voor je studenten heb ik altijd enorm gewaardeerd, naast het feit dat de opleiding een erg stevige basis is voor je toekomstige beroep als professioneel piloot.

Na Flight Academy Breda ben ik direct aan het werk gegaan bij Ryanair op een Boeing 737. Deze grote stap heb ik met succes kunnen nemen dankzij de mogelijkheid me goed voor te bereiden in de 737 Simulator op Flight Academy Breda.

Bij iedere start en landing gebruik ik nog steeds de technieken aangeleerd door de ervaren instructeurs en denk met veel plezier terug aan de leerzame en leuke uren op en rond Breda International Airport.
 

Ferry van der Geest 
September 2016, Capt B777 Turkish Airlines

Zoals bij vele verkeersvliegers, kwam ook bij mij de wens om mijn SEP weer geldig te maken. Het was meer dan dertig jaar geleden dat ik voor het laatst een keer met een Piper Cup op stap was geweest. In de tussentijd uiteraard nog wel eens mee gevlogen met iemand, maar zelf op pad met een sportkist was er nooit meer van gekomen.

Via via kwam ik terecht bij Breda Aviation en Herman en zijn team. Wat mij meteen opviel was, naast de enorme professionaliteit, ook de gemoedelijkheid en het vakmanschap van de instructeurs! Eerst een vlucht met Herman en daarna met één van de andere instructeurs een overlandje naar Texel en weer terug naar Seppe. 

Ik ben heel erg blij met Breda Aviation, het team en ook de vloot! De Aquila is een pracht kist om mee te vliegen en goed om weer eens back to basics mee te gaan! Ik was bijna vergeten hoe leuk het VFR vliegen ook al weer was, maar gelukkig hebben Herman en de zijnen me daar weer even aan helpen herinneren!
 

Kevin Hoogendoorn
Afgestudeerd sinds 2013, First Officer bij TUI.

Na 2,5 jaar vliegtuigonderhoud gestudeerd te hebben, ben ik geïnteresseerd geraakt in vliegen. Flight Academy Breda bood mij de mogelijkheid om te starten. Eind 2009 ben ik gestart met mijn eerste proefles. Deze zit in de 10 uur van de pré-selectiefase van de opleiding. Met de modulaire leerwijze van Flight Academy Breda ben ik financieel zeker geweest dat ik altijd kon uitstromen als ik twijfels zou hebben of de opleiding te zwaar zou vinden.

De selectie liep vlot en ik kreeg de smaak te pakken. Vervolgens ben ik in Fase 1 van de opleiding terecht gekomen, de PPL-fase, dit was goed te combineren met vliegen, studeren en parttime werken.

Fase 2 van de opleiding is geweldig. Nu ben jij een gebrevetteerd piloot met je sportvliegbrevet op zak en je gaat vlieguren maken door Europa. Van Zweden Stockholm naar Mallorca Spanje. Weekendje Londen met vrienden, wie wil dat nou niet met je eigen privé piloot. Maar tegenover al dat leuke vliegen staat ook zwaar studeren. De ATPL (Air Transport Pilot License) theorie staat klaar voor je en het is leren geblazen. 14 vakken met gemiddeld 60 vragen per examenvak en examenresultaten van minimaal 75% is vereist.

Negen maanden later had ik mijn theorie afgerond en ging ik fase 3 Instrument Rating volgen. Dit begint met 20 uur in de simulator gevolgd door 30 uur vliegen. Dit is wel spannend omdat je al best veel kennis hebt van het vliegen maar puur door naar buiten te kijken. Nu gingen ze het zicht naar buiten verduisteren en moet je alleen op je instrumenten vliegen en vertrouwen. Een vereiste zaak als beroeps vlieger die niet aan de grond blijft als het slecht weer is.

Fase 4, nu komt alles op zijn plek terecht waar je voor gewerkt hebt. CPL brevet behalen op een complex aircraft, de Mooney M20P. Geweldig vliegen en strakke eisen.

En als afronding fase 5 Multi Engine. Om te kunnen solliciteren heb je een Multi Engine (meerdere motoren) aantekening nodig.

Ik heb de combinatie van leren en werken altijd prettig gevonden op Flight Academy Breda. Ik was ook kind aan huis en kon daar altijd terecht om te studeren ondanks dat het veel zelfstudie was. De druk van een klas was er niet en dit geeft je de gelegenheid om je goed te concentreren op je vakken. Sinds ik in 2013 afgestudeerd ben, heb ik genoeg andere aspirant vliegers gezien en gesproken. En ik ben nog steeds erg blij dat ik voor Flight Academy Breda heb gekozen. Ik heb daar uiteindelijk ook goede contacten opgebouwd die mij geholpen hebben om door te stromen in de luchtvaart. En dat is toch iets wat ik mis bij een grote school die je in een klas forceert waar je een nummer bent i.p.v. een persoon. Ik heb al heel wat mooie dingen gedaan als rondvluchten, paravliegen en internationale ferryvluchten.

Ik heb altijd gezegd dat ik klein wil beginnen en naar groot wil opbouwen met vliegen. Een Engelse vlieger zei ooit tegen mij ”Ow, you would like to do it the old fashion way”. Dat heb ik gedaan en daar ben ik heel blij mee!
 

Joel Prak
Oud F16 vlieger, nu F/O op de B787

Ik had al een tijdje de wens om mijn SEP te halen en de wereld van de sportvliegerij te ontdekken en nu had ik eindelijk de mogelijkheid om dit daadwerkelijk op te pakken. Ik ben initieel naar Breda Aviation gegaan omdat dit geografisch gezien de beste optie was, maar achteraf bleek het ook een verstandige keuze vanwege de manier van opleiden en hoe er maatwerk geleverd wordt. 

Ik ben samen met een maat de opleiding ingegaan waardoor we de gelegenheid hadden om de theorie gezamenlijk te doen en de vluchten op dezelfde dag in te plannen zodat we elkaars ervaringen konden delen. Dit kwam het leerproces erg ten goede. Ik heb een luchtmacht achtergrond en vlieg nu longhaul op een Boeing waardoor ik een totaal gebrek had aan goede vliegeigenschappen voor de Aquila. Maar dit hebben ze met alle geduld en met een volwassen benadering weten te vormen tot een acceptabel en veilig niveau. Nu is het aan mij om alles wat ik heb geleerd te gaan perfectioneren, waar ik uiteraard zeer naar uitkijk.

Ik kan iedereen, met of zonder luchtvaart achtergrond, deze vliegschool zeker aanbevelen!

Safe flights!


Stijn Konings
Captain B767

Al jaren aan het werk zijnde in de 'grote luchtvaart' speelde ik al een tijd met de gedachte het 'SEP' vliegen weer op te pakken. Het leek me fantastisch om weer eens in alle vrijheid een rondje voor plezier te kunnen vliegen; voor mij zelf maar ook voor familie en vrienden.

Samen met een collega kwamen we uit bij Breda Aviation en we waren onmiddellijk overtuigd dat we hier goed zaten: mooie verhouding van een professionele zaak met mooi materiaal en een heerlijke no-nonsense benadering.

Mijn instructeur wist precies wat er te doen stond om me weer klaar te stomen voor en comfortabel te maken in de kleine luchtvaart. Breda Aviation deed een passend aanbod en bracht dit op een professionele en vooral doeltreffende manier aan de man. Een prettige ervaring met een degelijke structuur en scherp gevoel voor instructie, ook bezien vanuit mijn professionele kennis.

Herman en collega's bedankt voor de prettige (her)introductie, dit is precies hoe ik het voor ogen had. Ik kijk er naar uit nog vele plezierige vluchten te maken, eens 'on tour' te gaan (geweldig idee) en nog vaak bij te praten bij de koffiemachine.

WebCam